Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Köszöntünk Somlyó szép csillaga



A csíksomlyói kegyhely himnusza. (P. Timár Asztrik OFM minősítése.)
Amikor a kegytemplomban rákezdik a hívők az Eljöttünk hozzád, Szűz Anyánk, Hallgass meg minket, s tekints ránk kezdetű máriaéneket nem is tudják, hogy e dallam szerzője a szomszédos kolostor egyik közeli szobájában éli mindennapjait. P. Márk József ofm, a mindenki által jól ismert, és szeretett József atya, már negyven éve él a csíksomlyói rendház falai között. Kántori képzettsége és kiváló zenei érzéke közismert, de nálánál jobban senki nem ismeri a Szűzanya kegyeiért esengő zarándokok kedves dalait és éneklő szokásait.
Az otthoni zarándokokra gondolt József atya Lourdes-ban, 1978-ban, amikor a híres kegyhelyen felcsendült az Ave, ave Maria… A magasztos dallam mellett festői látványban is része volt, mert az esti ájtatosságon sok ezer ember kezében csapongott a gyertyák fénye. Mondta is P. Écsy János provinciális úrnak: - „Jó lenne otthon is hasonló szertartást rendezni, csak nekünk nincs ilyen szép himnuszunk.” Hazatérésük után nyomban hozzálátott a komponálásnak és meg is született a mű 1979-re. Mária köszöntőt többet is énekeltek már addig is, de általánosat, olyan nem volt még ahol nevesítik a Szűzanyát: - köszöntünk Somlyó szép csillaga. Később egy másik, hasonló kompozíció is született, ahol egy meglévő szöveghez rendelt, egy korábban gyermekverssel énekelt dallamot: Óh szentséges Szűz Mária…, ami szerinte az egyik legszebb somlyói máriaének, de valahogy az imádkozó hívek nem ismerték meg eléggé és nem került használatba.
Az elmúlt másfél évben oly nagy sikerrel bevezetett első szombati Mária köszöntőkön a rózsafüzér imádságok között két versszakonként most már az Eljöttünk hozzád, Szűz Anyánk…vált megszokottá. Asztrik atya, a templomigazgató, aki az Európai Máriás Háló éves konferenciáin minden esztendőben részt vesz, és jól ismeri a többi kegyhelyen alkalmazott liturgikus rendet, mondta ki először: Ez a dal olyan szép, hogy méltó arra, hogy kegyhelyünk himnusza legyen. Így lett Csíksomlyónak, most már a nemzetközi normák szerint is elismert himnusza. A szerzetesrend által kiadott énekes könyvben azonban nincs szerző feltüntetve ennél a műnél sem. Azt most már tudjuk, hogy József atya komponálta a dallamot, de hogy született a szöveg?
– Nyilván megszállt a Szentlélek, mert egyszer csak elkezdtem írni – emlékezik vissza József atya. – Nem gondolkoztam, nem törtem a fejem, hanem egyszer csak ott volt leírva előttem az egész. Csak úgy lejegyeztem, ami eszembe jutott. Később, amikor összehasonlítottam más máriaénekekkel jöttem rá, hogy egészen világos szerkezete van és éppen olyan képeket használ, mint amilyen a nép ajkán született daloknál megszokott. Az első, köszöntő versszak után négy leíró strófa következik, amelyek a Szűzanya látványát elevenítik meg, utána pedig a búcsú történései és a kegyes hívek könyörgései következnek. Abban, hogy ez a szöveg is oly népszerűvé vált, szerepe lehet annak, hogy megnyilatkozhat a búcsús lélek és éppoly természetesen, ahogy a való életben történik a processzió.
- Hálát adok Istennek azért, hogy engem talált meg erre a szép feladatra, és sikerült olyat alkotnom, amelyben a nép gyönyörködik, és örömét leli! – mondta végezetül, a jó egészségnek örvendő, mindig derűs, nyolcvanhárom esztendős P. Márk József ferences atya.
Megjelent a Csíksomlyói Magazin 2010-es számában.

   A SZŰZANYA KÖSZÖNTÉSE
   CSÍKSOMLYÓN




Egy kis ismertetést teszek közzé ezen „Szűz Mária köszöntése” keletkezése és közismertté válása révén. 1978 év őszén P. Écsy Jánossal Lourdesbe érkezve, egy szabadtéri ünneplést láttunk a felső templom feljárójáról. A szentmise befejeztével a többezres hívősereg körmenetben vonult a templom előtti térre, énekelve a Lourdesi Szűzanya tiszteletére írt himnuszt. A refrénre: Áve, áve, áve Mária… a kezükben lévő zászlócskákat a magasba emelték. Ez a jelenet oly fönséges volt, hogy elhatároztam, hogy én is fogok egy ilyen himnuszt írni a csíksomlyói Szűz Mária tiszteletére. 1979-ben meg is írtam ezt a verset és hozzá dallamot. 1992-ben, egy pünkösdi búcsús kiadványban, egyéb búcsús énekek között megjelenttettem. Hangelvételt is készítettünk, amelyet Bartalis Mária, a kegytemplom sekrestyése énekelt, én magam orgonáltam és a kegytemplom régi kórusa énekelte a refrént: „Köszöntünk Somlyó szép Csillaga.” - Egyszeriben az érdeklődés előterébe került ez a hangfelvétel kazetta formátumban. Sokan megvásárolták. Idő múltával időszerűvé vált ezen ének alkalmazása, mégpedig akkor, amikor elkezdődött az elsőszombati ünnepélyes Mária köszöntő a kegytemplomban. P. Arthur házfőnök indította el az ünneplést és P. Asztrik templomigazgató hozzá járult a kiteljesedéséhez. Jónak látta ezt a Mária-köszöntő éneket beiktatni a rózsafüzér tizedei közé. Még azt is megemlítem, hogy Asztrik atya a himnusz nevet adta neki. Az én véleményem az volt, hogy ez nem himnusz, csak köszöntő. Miután azonban áttanulmányoztam a lourdesi, a fatimai, a mátraverebély-szentkúti Mária-himnuszoknak szövegeit, úgy látom, hogy ez is megüti a mértéket, hogy himnusznak nevezzük. - Íme, itt közzé tesszük ezt az 1992-ben felvételezett himnuszt, a csíksomlyói szűz Mária tiszteletére.
Márk József OFM