Renkívüli építésteknikai alkotások
Renkívüli
építésteknikai alkotás található a kegytemplom
hajójának bolthajtása felépítésében: Fából van megalkotva, gipsz vakolattal
alul-felül bevonva. Erős József kézdivásárhelyi ácsmester műve. A templomhajó
hossza 40 m, szélessége 22 m., magassága 18 m. – Felmerült a kérdés, hogyan
oldják meg a mennyezet szilárdságát, biztonságát anélkül, hogy a templom
hajójába oszlopokat ne állítsanak föl?
Ezt a kérdést oldotta meg Erős József ácsmester azzal, hogy fából
alkotta meg a mennyezet bordázatát. Így a belső tér teljes terjedelmében kitáruló,
zavartalan. Kérdés: hogyan viseli el a földrengést ez a mennyezet? Több esetben volt már földrengés a felépítés
óta. Maga a mennyezet egyben mozgott és csak a szélein keletkezett törés, amit
könnyűszerrel restauráltak az esemény után. Semmi esetre sem omlott be a fából
összellított bordázat. Remélhetőleg, még sokáig el fog tartani.
Földrengés
volt 1940 év őszén. Ez nagyon megviselte a kegytemplom
falait. A két torony közötti falon méteres nagyságú repedés keletkezett. Azzal
a veszéllyel fenyegetett, hogy a két torony szétesik egy újabb földrengés
esetén. A ferences atyák az egész országra kiterjedő gyüjtést rendeztek a
templom általános restaurálására. 1942-ben el is végezték a nagy munkálatot,
amely a következőkből állt: A két
tornyot külön-külön vasbeton gyűrűvel övezték körül. Ezzel összekapcsolva az
egész épületet, a hajót és a szentélyt ugyancsak vasbeton gyűrűbe foglalták.
Ezt pedig két helyen: Fent a fedélszék tetején és a közép részen.
A kegytemplom restaurálásának következménye
képpen újra vakolták az egész épületet kivülről, különleges nemesvakolattal,
amelyet azóta sem kellett újra vakolni, vagy meszelni. Ugyanezen vakolattal van
ellátva a kolostor első oldala is. Még egy említésre méltó kivtelezése van a
vakolatnak: fehér cementből készítették és Mária-üveg lapocskákat kevertek közéje,
amely napsütésben ékesen csillog.