A búcsújárás hagyománya és pszichológiája.
Már a régi pogány
népek szerették a közösségi ünnepléseket. Így a körmeneteket, felavatási
ünnepeket, tömeges szórakozási összejöveteleket. (Amfiteatrumok, lovagi tornák,
kocsiversenyek.) Körmenetet tartottak isteneik tiszteletére. (Napisten
tiszteletére. Ezt alakította át az Egyház a Gyertyaszentelő Boldogasszony
napján tartott gyertyaszentelői körmenetté.)
“A fény” ünnepe... “A világ Világossága” ünnepe.
Bálint Sándor írja:
“A vallásosság az emberiségnek mindig
alapvető élménye volt. A templomok, a kolostorok döntő hatást gyakoroltak
egy-egy vídék, táj népére, nemcsak vallásos, hanem egyéb vonatkozásban is. A
búcsújáró helyek hatása még mélyebb és elevenebb. A búcsújárás a katolikus
népnek egyik legjellemzőbb megnyilatkozása.” (B.S. SacraHung.)
A székelységnek az
ősöktől kapott drága hagyománya, amelyet évszázadokon át gyakorolt, a búcsúrajárás
Csíksomlyóra. Úgy beidegződött a
vallásos emberek agyába, hogy “jön a
pünkösd, menni kell a csíksomlyói búcsúra,” mint a vándormadárnak, amikor eljön
a költözködés időszaka. Ő úgy érzi, menni kell!
Van egy kifejezett
pszihológiája a búcsúra menésnek: a közösségi élmény. Amint gyülekeznek,
templomi lobogók alatt felfejlődnek, ahogyan vonulnak az utakon, a falvakon,
imádkozva, énekelve. Ahogyan megérkeznek a búcsújáró helyre, köszöntik a
Szűzanyát, meghatódva neki ajánlják magukat, övéiket, nehézségeiket,
betegeiket; ahogyan részt vesznek a sok
hívő között a szentmiséken... mind-mind kimondhatatlan sok élményt jelent a
számukra. Valami felmagasztosultság érzése keríti hatalmába a búcsúban részt
vevő zarándokot.
A kegyszobor előtt
az az érzésük támad, hogy a Szűzanya mindnyájuk Anyja. Tehát ez a sok és
sokféle ember egymáz között, testvérek...
Amikor búcsúra
mennek, elfeledik mindennapi gondjaikat, szívesen viselik az út fáradalmait, a
nap hevét, vagy éppen az eső áztatását. S mindezt miért? Egy székely asszony
így fogalmazta meg: “Otthon vétkezünk
eleget, legalább ilyenkor vezekeljünk...”
Tehát a búcsújárásnak leglényegesebb kelléke a hívő, bűnbánó, vezeklő
lelkület.Ezért járulnak a szentségekhez is.(Gyónás, áldozás.) Maga a búcsújárás
is bűnbánati gyakorlat.
Csak az tud
fogalmat alkotni a búcsújárás pszihológiájáról, aki legalább egyszer végig
járta a búcsú különböző szakaszait és megfigyelte a hívő emberek közösségi
élményeit. Ha bele tudott kapcsolódni a búcsúsok áhítatába, velük imádkozva, énekelve,
még inkább megérti, megérzi a búcsújárás vigasztalását, varázsát.