A kegyszobor érintése, simogatása.
Megemlékezünk még
némely népi hagyományról, szokásról, amelyek a búcsújáró helyeken, a
kegyszoborral, vagy a történelemmel
kapcsolatban maradtak fenn a gyakorlatban:
Általános népi hit
és hagyomány, hogy a kegyszobor megérintése, simogatása kegyelemmel jár és hatásos eszköz, hogy a Szűzanya
meghallgassa a hívő kérését. Ez a világ minden búcsújáró helyén gyakorlatban
van. Pl. Lourdesban, ahol a barlangnál lévő Mária-szobrot nem érik el a
zarándokok, olyan magasba van helyezve, az alatta lévő sziklát simogatják,
csókolgatják.
Bálint Sándor, a
népi szokások, hagyományok kutatója és ismerője a következő, az Egyház által is
elfogadott magyarázatát adja ennek a gyakorlatnak. (Sacra Hungaria, 102-103.o.)
“ A dolgok,
kultikus szertartás álatal már a pogány népeknél is mágikus színezetet nyertek
(tabu, totem, stb.), a katolikus gyakorlatban pedig szentelménnyé válnak,
amelyeknek az egyházi felfogás, meg a belőle fakadó jámbor néphit értelmében
egyaránt különleges foganatosságuk, kegyelemközlő erejük van. A kölünböző
tárgyak, a szentelés és áldás által karizmatikus jelleget nyernek. Az Egyház
tehát a régiek szimbólikus természetszemléletét elismerte, megszentelte,
művészetében és liturgia-rendszerében fölhasználta. Így keletkeztek az
Egyházban a szentelmények. ( Vizszentelés, gyertyaszentelés, tárgyak
megáldása...) - A
szentelmények át meg átszövik népünk személyes életét, mindennapi munkáját.
Egészséget és oltalmat közölnek a bennük bízókkal.” -
Ezért van az, hogy a búcsújáró helyeken megszenteltetik pappal
kegytárgyaikat, (rózsafüzért, imakönyvet, vallásos érmeiket), elviszik a
kegyszoborhoz és hozzáérintik. Úgy érzik és úgy tudják, hogy a szentelményből
és kegyszoborhoz érintett tárgyakból misztikus kegyelem árad rájuk és
mindazokra, akiknek otthon átadják. Nagyon sokszor magukkal viszik a búcsúra
otthon maradt betegeik ruháit, tárgyait, hozzáérintik a kegyszoborhoz és a Szűzanyának
ajánlják őket. A hívő keresztény tudatában van annak az igazságnak, hogy Szűz
Mária, Jézus Anyja közben tud járni Szent Fiánál az égben, teljesíteni tudja
kéréseiket. Az imameghallgatásnak egyetlen titka az erős hitben és fenntartás
nélküli bizalomban rejlik. Az emberben lévő misztikum, amellyel kéri és fogadja
az Istentől jövő jelzéseket, kegyelmeket, olyan tényező, amelyet a mai fejlett
tudomány és teknika sem tud megmagyarázni, vagy túllicitálni. Nagy titok az
ember, még nagyobb titok az ember szellemi világa.
Milyen nagy
jelentőséget tulajdonítanak a kegyszoborhoz érintett szentkép erejének, álljon
itt a következő feljegyzett történet:
1749 júniusában
Szentiványi Mihály felesége Boros Zsuzsanna Lövéte mellett, a kirulyi fürdőben
tartózkodott unokáival. Néhány nap múlva a harmadik unoka, Tamás, aki kb. 7
éves lehetett, mindenki megrőkönyödésére hirtelen meghalt. A szerencsétlen
nagyanya tanács és remény nélkül állott a rengeteg erdő közepén. Környezetét
megkérte, menjenek Lövétére és a halott gyermek részére hozzanak koporsót. Ő
pedig bement a halott gyermekhez és imakönyvéből kivette a boldogságos Szűz
csíksomlyói képét, rátette a halott gyermek testére és trédre borulva kérte a
Szent Szűz közbenjárását. Három óra múlva a körülállók nagy rémületére a halott
gyermek felébredt. A nagyanya hírvivő útján értesítette a Szebenben tartózkodó
édesanyát és kérte, hogy hálából, készíttessen akkora emléktárgyat ezüstből,
mint amekkora az az imakönyv volt, amelyből kivette a képet. El is készíttette
és átadta egy ferences atyának, aki elhozta Somlyóra.(Losteiner: Chronologia
559 p.)