Különös szokások:
A hívek a
búcsújáróhelyről szentelményeket szoktak magukkal vinni: önmaguknak oltalmazó
emlékeztetésül, az otthoniaknak pedig búcsúfiául, kegyelmi ajándékul. - A
szegedi búcsúsok induláskor Máriaradnán zöld ágat törnek és visznek kezükben,
ami azt jelképezi, hogy lelkük mintegy kivirágzott kegyelemben, a búcsújárás
alkalmával. - Ugyanezt elmondhatjuk a csíksomlyói
búcsúsokról is: a zarándokok nyírfaágat visznek
magukkal. Kezükben, csomagjukon, tarisznyájukon, újabban a személygépkocsit,
sőt az autóbuszt is, amelyen utaznak zöld nyírfaággal díszítik föl. Honnan ez
az ősi szokás, hogy éppen nyírfagallyakkal díszítenek? Mi ezt a valószínű
magyarázatot adjuk, amire a mai búcsús már nem is gondol: bizonyára 1567-ben a hargitai győzelem után,
a hegyről való levonuláskor és a Somlyóra való fölmenetelkor éppen zöld
nyirfaágakkal diszítették győzelmi lobogóikat. Mert május végén a nyírfa zöldel
a legszebben. Aztán van egy népi hagyomány: a búcsúról hazavitt nyírfaágat
beteszik a “belső szobába,” míg csak el nem hervad. Megszámlálják, hány levele
van és a családnak naponta annyi Üdvözlégyet kell elmondania, ahány lapi van az
ágakon. Ezt az imát Szűz Mária tiszteletére, a család egészségéért,
boldogságáért kell felajánlani. Amikor egy levél lehervad az ágról, megszűnik
az imakötelezettség.
A búcsúfia rendszerint szentkép, vagy éppen a kegykép másolata, olvasó, érem, vagy
valamely műtárgy, mely a búcsúra emlékeztet. Ezeket a búcsúsok megszenteltetik
pappal, majd a kegyszoborhoz érintik. Az a bensőséges hiedelem vezérli őket,
hogy a kegykép csodatevő hatásából, segítő erejéből valami a búcsúfiába
besugárzik. Ezen kegytárgyakat otthon elteszik, vagy szeretteiknek adományozzák.
Az a tudat él lelkükben, hogy a somlyói segítő Mária velük van kegyelmével,
áldásával.
A gyerekeknek szánt
búcsúfia közül a mézeskalács a legjellegzetesebb. A mézeskalács valamikor kultikus eledel, vagyis szentelmény volt.
Megették, hogy mintegy megszentelődjenek ezen eledel által. Erre utal az a
mézeskalácsosok között élő hagyomány, hogy ezt a mesterséget a barátok találták
ki. (Bálint S: Sacra Hung. 178-179.o.)